scroll down for english version
Kristína Mésároš (*1981)
ukončila štúdium voľnej grafiky v ateliér Vojtecha Kolenčíka na bratislavskej VŠVU začiatkom nového milénia, v čase, keď mala mladá maľba na Slovensku svojho diváka a veľký počet protagonistov.
Ako školená grafička si cestu k maľbe nachádzala sama a možno práve vďaka tomuto individualizmu patrí k výrazným zjavom súčasnej slovenskej maľby. Jej tvorba je charakteristická silným nezávislým autentickým výrazom bez sledovania aktuálnych trendov a tendencií v umení.
![Dot Gallery na Artmarket Budapešť 2020](https://www.dotgallery.sk/wp-content/uploads/2021/05/122215410_1564584043929557_2193566127989264239_n.jpg)
![(archív: KM)](https://www.dotgallery.sk/wp-content/uploads/2021/05/123261217_668576530509260_3402289790433122216_n.jpg)
![Café Moon, Liptovská Galéria P.M. Bohúňa, 2019-2020](https://www.dotgallery.sk/wp-content/uploads/2021/05/Kristína-Mésároš-Café-Moon-Lipt.-galéria-P.-M.-Bohúňa-1-1060x707-1.jpg)
![V ateliéri (archív: KM)](https://www.dotgallery.sk/wp-content/uploads/2021/05/unnamed.jpg)
![Dub Gallery (archív: KM)](https://www.dotgallery.sk/wp-content/uploads/2021/05/tn_000002.jpg)
![Kristína Mésároš - Veci Nevídané, DOT. Gallery, Bratislava, 2018](https://www.dotgallery.sk/wp-content/uploads/2021/05/IMG_9550-scaled.jpg)
Previous
Next
Kristína Mésároš v tvorbe nereflektuje externé – politické, sociálne či spoločenské udalosti, patrí k umelkyniam a umelcom inklinujúcim k vnútornej osobnej výpovedi. Bez zázemia, aké poskytuje školský maliarsky ateliér, nebol vstup na výtvarnú scénu ľahký. Zlom nastal v roku 2008, keď sa autorka dostala do finálovej dvadsiatky prestížnej sútaže VÚB Maľba roka. V tom čase, čerstvo po návrate z Ázie, vznikla prvá ucelená séria Lovci a zberači (2008). O rok neskôr opakovane bodovala v súťaží VÚB Maľba roka a stala sa tiež finalistkou viedenskej Strabag Artaward International.
Prvotnou inšpiráciou jej malieb, založených na prelínaní sa figúry a prírodného prostredia s dominanciou vody ako špecifického vizuálneho fenoménu, bola návšteva exotických miest, predovšetkým ostrova Bali, kde strávila šesť mesiacov na rezidenčnom pobyte na Udajana Univesity v Denpasare. Z túžby poznávať
nové krajiny nevznikli cestopisné impresie (ako u Juliany Mrvovej), ale obrazové predlohy (fotografie a skice) autorke poslúžili ako zdrojový materiál, ktorý ďalej transformovala do vlastného imaginárneho sveta tajomných, naratívnych príbehov poznačených zážitkami z neznámeho sveta (miestneho náboženstva, kultov a mystiky).
Previous
Next