Jarmila S. Džuppová & Jarmila Mitríková / Dva Jarky

Vernisáž výstavy: 30. 10. 2024 o 18.00
Trvanie výstavy: 1. 11.  – 1. 12. 2024
Kurátor: Alexandra Tamásová
DOT. Contemporary / Jurkovičova tepláreň, Bottova 1 / Bratislava
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia a Nadácia mesta Bratislavy.
Dva/dve Jarky – Jarmila Sabová Džuppová a  Jarmila Mitríková sa prvýkrát predstavia na spoločnej výstave v  bratislavskej galérii DOT. Generačne príbuzné autorky pracujú v  rozličných médiách (Džuppová v  maľbe, Mitríková momentálne najmä v  keramike). Každá má svoj rozpoznateľný a  navzájom nezameniteľný rukopis; spája ich však fokus na osobné prežívanie, ktoré spracúvajú cez rôzne viac či menej univerzálne symboly.  
Na výstave predstavia svoju najnovšiu tvorbu. Jarmila Mitríková sa v  súčasnosti venuje najmä modelovaným keramickým plastikám. Inšpirovaná vlastnými skúsenosťami, ktoré oživuje  rozprávkovou obraznosťou, vytvára figúry na pomedzí ľudského, zvieracieho a  rastlinného tela. Každá postava/objekt má svoju symboliku; niekedy ľahko čitateľnú, inokedy viac intímnu a  enigmatickú. Objavujú sa temné motívy dusenia, miznutia, jedovatej izolácie, ktoré kontrastujú s  obrazmi oslobodenia, tvorivosti, plodnosti, objavovania vlastnej divokej sily. Autorka pritom nie je ilustratívna; jej tvorba má jedinečný expresívny charakter, dynamiku, nesie v  sebe stopy telesnosti, rúk a  prstov tvarujúcich poddajnú hmotu. 
Jarmila Sabová Džuppová sa inšpiruje lokálnymi mikropríbehmi z  Michaloviec a  iných miest, kde sa najčastejšie pohybuje. Tieto „malé“ motívy prepája s „veľkými“, až archetypálnymi symbolmi (ulita, vták, had, anjelske krídla…). Niektoré námety podľa vlastných slov vyberá intuitívne, bez toho, aby sama racionálne chápala, ako sa na plátno dostali; vždy ale za nimi tušíme komplexný príbeh, ktorý je práve pre svoju špecifickosť taký živý a  oslovujúci. Džuppovej technika maľby a  kresby na sololit, pomalé, pozorne nanášané jemné, ale pritom hutné vrstvy farby, absencia lineárnej perspektívy a  zmysel pre zvláštnu kompozíciu vytvárajú efekt ikon či zväčšených tarotových kariet.  
Obe umelkyne svojou prácou postupne a  trpezlivo budujú poetickú správu o  súkromnom vesmíre, akoby navliekali korálky na niť. Ich vnútorné krajiny mýtického času sú plné napätia a  paradoxov – pôsobia detsky nevinne, ale zároveň  drásavo. Spájajú mikrokozmos s  makrokozmom. A  najmä – sú pravdivou a  veľmi konkrétnou výpoveďou o  ženskej skúsenosti v  rôznych životných situáciách. Umenie sa stáva priestorom, kde je možné všetku zložitosť vypovedať, uchopiť, ale aj zmeniť. Slovná hračka v  názve odkazuje nielen na mená autoriek, ale aj na motív jarku – záchrannej priekopy pri ceste, či plynutie vody v  potôčiku. Poddať sa plynutiu života a  súčasne nestrácať pevné oporné body je niečo, čo sa všetky učíme. 
Alexandra Tamásová 
Jarmila Sabová Džuppová (*1984) vstúpila na umeleckú scénu ako výrazný solitér. Veľmi skoro si vyprofilovala vlastný umelecký jazyk, založený na výraznej farebnosti a špecifickom rukopise nadväzujúcom na expresívne či primitivistické umelecké tendencie či detskú kresbu. Už od raných prác je pre ňu charakteristický insiderský pohľad, koncentrácia na témy úzko súvisiace s jej vlastným vnútorným prežívaním okolitého sveta a situácií v ňom. S námetmi jej diel súvisí ich emocionálny náboj a osobná symbolika, s ktorou kontinuálne pracuje.
Autorka vyštudovala Fakultu umení TU v Košiciach v Ateliéri grafiky a experimentálnej tvorby pod vedením Zbyňka Prokopa a Rudolfa Sikoru. V rokoch 2008 a 2018 bola finalistkou ceny Nadácie VÚB, v roku 2009 finalistkou prestížnej ceny Oskára Čepana. V roku 2010 získala druhé a 2018 tretie miesto v súťaži Maľba roka. Sabová patrí k výrazným osobnostiam súčasnej slovenskej maľby. Svoju tvorbu predstavila na samostatnej výstave v Levoči (2020) či v Mestskej galérii v Rimavskej Sobote (2006) i na kolektívnych výstavách vo viacerých slovenských galériách. Jej obrazy boli prezentované i v zahraničí; okrem iného v Londýne, Berlíne či v Českej republike.
Jarmila Mitríková (*1986) začala študovať na VŠVU v ateliéri keramiky doc. Ivici Vidrovej a pokračovala v ateliéri maľby u prof. Ivana Csudaia, ktoré úspešne ukončila v roku 2011. Mitríková sa vo svojej tvorbe venuje maľbe a keramike, v roku 2010 bola finalistkou Maľby roka. Absolvovala študijný pobyt na Akadémii umenia a dizajnu v Helsinkách, vo Fínsku. 
Vo svojej tvorbe sa inšpiruje farebnosťou malých miest, atmosférou rekreačných centier, vizuality z pohľadníc, miestnych cestopisov či pútnických atrakcií. Jej obrazy majú často tajomný a surrealistický nádych s iróniou a sarkazmom.