Srdečne pozývame na ďalšiu diskusiu z cyklu: ARTTALK s Janou Babušiakovou, Marcelom Mališom a Matúšom Maťátkom. Diskusia sa opäť uskutoční v DOT.contemporary v Jurkovičovej teplárni, ale aj na našom facebookovom a instagramovom účte.
16. 6. 2022. o 18:00 VSTUP VOĽNÝ
Keď do súčasného umenia vstupuje minulosť
Súčasné umenie sa nemusí nevyhnutne prikláňať len k aktuálnym udalostiam, ale nezriedka reflektuje i históriu. Tá totiž môže byť nanovo reflektovaná, oživená, ale i zneužívaná, prekrúcaná či zabudnutá. Kolektívna pamäť spoluvytvára aj náš aktuálny sebaobraz a v konečnom dôsledku ovplyvňuje i naše budúce rozhodnutia. S vizuálnymi umelcami Marcelom Mališom a Matúšom Maťátkom, ktorí v svojej tvorbe reflektujú okrem iného i okolnosti dvoch totalít 20. storočia, sa budeme rozprávať o rôznych stratégiách, pomocou ktorých do diskurzu dokážu vstupovať súčasní umelci a umelkyne, akým mýtom podliehame pri čítaní našich dejín i o tom, ako ich môže ovplyvniť práve vizuálne umenie.
Marcel Mališ (1978) študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v rokoch 2001 – 2007, doktorandské štúdium na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave ukončil v roku 2013. Hoci vychádza z realistickej maľby, záber techník ktoré využíva, je široký. Plynulo prechádza medzi maľbou, fotografiou, objektom, videom či happeningom. Do svojej tvorby infiltruje i neumelecké remeselné techniky či úpravy stien. Záujem prejavuje o základné obrysy a stavebné kamene ideológií, v ktorých sa točí život jednotlivca v stredoeurópskom priestore – fašizmus, socializmus, kapitalizmus, ako aj kleptokracia karpatského typu. Pozornosť venuje aj obrazu ako forme vizuálnej komunikácie a špeciálne médiu fotografie, ktoré manipuláciou usvedčuje z poplatnosti rôznym formám propagandy. Má za sebou niekoľko desiatok samostatných či skupinových výstav doma i v zahraničí ako napr. v Slovenskej národnej galérii (2009), v Neue Gesselschaft fur Bildende Kunst v Berlíne (2011) či v rakúskom ESSL Museum (2013).
Matúš Maťátko (1984) je jeden z najvýraznejších a najaktívnejších súčasných slovenských grafikov a výtvarníkov. Je absolventom Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Vyštudoval voľnú grafiku a ilustráciu v ateliéri profesora Dušana Kállaya. Jeho tvorba je širokospektrálna, okrem voľnej a komerčnej tvorby v oblasti grafiky sa venuje aj ilustrácii, soche a maľbe. Jeho prejav je eklektický, ovplyvnený street culture a hip-hopovou scénou, rovnako však siaha po motívoch dávnej i modernej histórie. Fascinujú ho predovšetkým zlomové momenty histórie Česko-Slovenska a identita jeho obyvateľov, s ktorými osviežujúco pracuje v množstve diel. Najkomplexnejším počinom v tejto oblasti je jeho samostatná výstava: Biela – Modrá – Červená Epopej, s ktorej konceptom bol vybraný v rámci otvorenej výzvy Liptovskej galérie P. M. Bohúňa (2020). Mimo priestoru Česka s Slovenska vystavoval v Japonsku, Číne, Spojenom kráľovstve, Indonézii a v ďalších krajinách.
Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.